[:en]

André Marques

André Marques is an Aeronautical Engineer specialized in NAVAIDS and aeronautical Metereology projects

Unpressurized Light Aviation Aircrafts: Flight and Physiological Data Acquisition System

Supervisor

Programme: Flight Safety and Security
Year: 2012
Keywords: Light Aviation, Flight Safety, Unpressurized Cabins, In-flight Data Acquisition, Monitoring System.

Abstract

The majority of light aviation aircrafts have non pressurized cabins that may pose risks for the safety of both pilots and passengers. As altitude increases partial oxygen pressure decreases and this situation may lead to early stages of hypoxia affecting pilot’s capabilities to perform simple tasks. In addition temperature also changes as altitude increases. All these factors combined in several ways may affect significantly the capability of a pilot to conduct a safe flight.

Some work has been developed in this area and results show that even small changes in altitude can decrease pilot’s oxygen level significantly. Thus, as pilot’s behavior and flying capabilities can be affected, flight safety may be compromise too.

This work is generally focused on the acquisition and study of flight operational and physiological data, to perform such objectives data acquired from the aircraft contains several items as geographic coordinates, attitude, altitude, speed, g-load, heading, absolute pressure and temperature inside the cabin; also data acquired from the pilot contains cerebral oximetry, and electroencephalogram (EEG) and electrocardiogram (ECG) parameters.

During the flight pilot’s own safety and comfort are important issues so that we developed a portable system that may be installed and operated in a safe and ergonomic way inside a light (small) aircraft cabin. This equipment is also flexible enough so that it may be used inside a hypobaric chamber or in a flight simulator to test prior a real flight some specific pilot’s reactions to different flight scenarios.

The specific objective of this work is to report the acquisition, processing and monitoring of flight data collected directly and in real time from the aircraft and the pilot, so it may be analyzed to determine pilot’s major physiological changes and the consequents alterations of his flying capabilities.

Taking in account either the results of this work or the flight safety boundaries we also sustain the basis for a revision of the actual European legislation for pilot licensing.

Files

NIT Researcher: 2011 – 2012
Programme: Flight Safety and Security
Phone Number: +351 917 981 339

Interest Areas:

[:PT]

André Marques

André Marques é um Engenheiro Aeronáutico especializado em projectos de NAVAIDS e Meteorologia Aeronáutica

Orientador

Ano: 2012
Palavras-chave: Aviação Ligeira, Segurança de Voo, Cabinas despressurizadas, Aquisição de Dados Voo, Sistema de Monitorização.

Resumo

A maioria das aeronaves que pertencem à aviação ligeira não possuem cabina pressurizada o que pode ser perigoso para a segurança de pilotos e passageiros. Com o aumento da altitude a pressão parcial do oxigénio diminui e esta ocorrência pode levar a sintomas iniciais de hipóxia que podem afetar a capacidade do piloto de realizar tarefas simples. Em adição à diminuição da pressão a temperatura também diminui com o aumento da altitude e todos estes fatores podem combinar-se de várias formas e afetar significativamente a capacidade do piloto de efetuar o voo em segurança.

Tem vindo a ser desenvolvido algum trabalho nesta área e os resultados indicam que pequenas variações de altitude podem diminuir o nível de oxigenação do piloto de forma significativa. Desta forma como o comportamento do piloto e as suas capacidades de pilotar a aeronave podem ser afetadas a segurança do voo também pode ser comprometida.

O objetivo geral deste trabalho consiste na aquisição e análise de dados de voo da aeronave assim como de dados fisiológicos do piloto; para realizar os objetivos propostos os dados adquiridos da aeronave contêm vários parâmetros como coordenadas geográficas, atitude, altitude, velocidade, cargas g, direção, pressão absoluta e temperatura do interior da cabina; assim como os dados fisiológicos do piloto contêm oximetria cerebral, eletroencefalograma (EEG) e eletrocardiograma (ECG).

Durante os voos a segurança e conforto do piloto são fatores importantes pelo que foi desenvolvido um sistema portátil que pode ser instalado e operado de uma forma segura e ergonómica dentro de uma cabina de uma aeronave da aviação ligeira. Este equipamento também foi pensado para poder ser usado numa câmara hipobárica ou num simulador de voo para efetuar testes precedentes a voos reais para testar a reação do piloto a diferentes cenários de voo.

O objetivo específico deste trabalho é a descrição da aquisição, processamento e monitorização de dados recolhidos diretamente e em tempo real da aeronave e do piloto, para que sejam analisados e seja determinado as alterações na fisiologia do piloto e as consequentes alterações das suas capacidades de pilotar a aeronave.

Tomando em considerações quer os resultados deste trabalho quer os padrões da segurança do voo este trabalho também sustem informação relevante para uma revisão da atual legislação Europeia para licenças de pilotos.

Ficheiro

Investigador do NIT: 2011 – 2012